مرکز توانبخشی توان مهر دکتر مشرقی

فیزیوتراپی، توانبخشی، گفتار درمانی، کار درمانی، مشاوره روانشناسی، جسمی حرکتی، گنبد کاووس، دکتر مشرقی، دکتر فیزیوتراپ در گنبد

این بیماری یک بیماری مزمن است که در سراسر بدن ایجاد درد می کند 90 درصد مبتلایان به این بیماری زن هستند در حال حاضر هیچ گونه روش تشخیصی دقیقی از جمله آزمایش خون و یا رادیولوژی برای این بیماری ارائه نشده است و از این نظر که علائم مشابهی با بسیاری از بیماری های اسکلتی دارد پزشکان در تشخیص افتراقی آن با مشکلات زیادی مواجه هستند، افراد مبتلا به این بیماری نسبت به پیام های دردی که به مغزشان می رسد حساسیت بیشتری نشان می دهند، این بیماری در مفاصل بدفرقی و یا تغییر ساختار ایجاد نمی کند.

درمان فیزیوتراپی و کار درمانی در بریومیالوژی:

تکنیک های توانبخشی و فیزیوتراپی در این بیماری به 7 دسته تقسیم می شود.

1ـ تکنیک های کششی یا استرچینگ:

کشش عضلات کوتاه شده و یا درگیر در این بیماران می تواند به بازگشت و نرم شدن حرکات مفاصل این بیماران کمک کند.

2- تقویت عضلات ضعیف:

تقویت عضلات ضعیف شده به واسطه درد و کم تحرکی خصوصا عضلات اصلی و محوری بدن توسط فیزیوتراپیست می تواند در روند کاهش درد و افزایش کارائی بیمار مؤثر باشد.

3- تکنیک های ریلکسیشن یا آرام سازی:

ارائه این تمرینات توسط تیم کار درمانی و توانبخشی انجام می گیرد این تمرینات تأثیر بسزایی در کاهش تنش های روانی و متعاقب آن آرام سازی و مهار درد در بدن بیمار دارد.

4- ماساژها و تکنیک های کاهش ادم:

درمان و تخلیه لنف در اندام ها توسط ماساژهای تخصصی و روش «کانتراس بت» در روند بازگشت حرکات بهبودی عملکرد مفاصل و کاهش درد کمک می کند.

5- لیزر درمانی:

برای این کار فیزیوتراپیست می بایست ابتدا نقاط ماشه ای یا حساس بدن بیمار را شناسایی کرده، سپس با استفاده از لیزر برای این نقاط التهاب را کاهش دهد.

درمان فیرومیالوژی با لیزر طولانی است.

6- استفاده از دستگاه های الکتروتراپی

دستگاه هایی نظیر hot pack- US- Tens و IR برای کاهش درد و التهاب تأثیر مثبتی دارد.

7- توصیه به ورزش های هوازی سبک نظیر پیاده روی- تردمیل و شنا.

ترجمه و تدوین:

فرهنگ محمد خانی کارشناس کار درمانی